18 Şubat 2015 Çarşamba

Giriş ve Sonuç: Adım 1 - Nasıl yazıyorum? #23


(Yeniden) başlangıç yazısından sonra, yazma stratejilerinden konuşmaya devam edelim: Yazılarımızı giriş, gelişme ve sonuç olarak üç bölümde yazmamız gerektiğini sanırım herkes kompozisyon derslerinden hatırlıyor. Bu kadar üzerinde durulmasının nedeni ise, bir yazının okunurluğunun bu iki bölüme bağlı olmasından. Bir yazı, giriş bölümü okuru ne kadar iyi yönlendirebilir ve yazının kapsamını  ne kadar iyi belirlerse; sonuç bölümü de anlatılmak istenileni ne kadar iyi özetleyebilirse aslında vermek istediği mesajı verebilir.  Peki iyi bir giriş ve sonuç nasıl yazılır?

Bu konuyu uzun uzadıya ele almak gerekiyor, bu yüzden de birkaç yazıda yazmak en iyisi olacak diye düşündüm. Üstelik bu şekilde, adım adım bir kontrol listenizde olacak elinizde. Bunları ben sistematik olarak yapıyor ve çok iyi yazılar yazıyorum diye bir şey aklınıza gelmesin. Ben de sizinle beraber bazı şeyleri hatırlıyor, bazılarını da öğreniyorum.  

Adım 1: İyi bir giriş ve sonuç en son yazılır. Evet doğru duydunuz. Ben yazı yazarken önce ana fikri belirleyip sonra gelişmeyi, ardından sonuç bölümünü, en son da giriş bölümünü yazıyorum. 

Neden? Çünkü, ana fikre ilk önce karar vermiş olsam bile yazım sürecinde fikrimin değişebileceğini, elimdeki farklı düşüncelerin/kanıtların birbirleriyle bağlantılarının yazma sürecinde başka yerlere varabileceğini biliyorum. Bu nedenle önce gelişme bölümünü yazıyorum ve ana fikrin mantık çerçevesinde ilerlemesini sağlıyorum. Bundan sonra sonucu yazıyorum gelişme bölümünün bir özeti ve genel çerçevede tartışması şeklinde. En son olarak da girişi yazıyorum. Ondan sonra neler geleceğini bilmek hem yeterli genel bilgiyi vermemi sağlıyor, hem de gelişme ve sonuç kısmında cevap verdiğim soruların ne olduğunu biliyorum. Giriş kısmında da bu soruları soruyorum. 

Bundan sonra iki bölüm daha olacak: İlkinde sonuç bölümünün detaylarını, ikincisinde de giriş bölümünde neler olmalı üzerinde duracağım. 

Herkese iyi haftalar!





5 yorum:

  1. Bu kez cok sıkı bir sekilde takip edecegim bunu cunku artik bitirmek istedigim bir hikayem var :) aslinda gecen seneden beri var ama elimde sürünmesinden sıkıldım :/ benim begenilerimde giris ve sonuc cok onemli -muhtemelen cogu kiside oldugu gibi-..giris baglamali,sonuc unutulmaz olmali..tabi edebi yazilar icin diyorum bunu..

    YanıtlaSil
  2. Edebi eseler için ne kadar geçerli bu bilgiler bilmiyorum. Ama düşüneceğim ve başka kaynaklara da bakacağım. Herkesin yorumlarını ve önerilerini bekliyorum bu konuda.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sen yaz ben kafana göre ben oradan kendi dersimi çıkarırım :D :D emeğin için çok teşekkür ederim :)♥

      Sil
  3. selamlar,yeniden birlikte olmak güzel olacak....Size tecrübelerimi yazmak isterdim ama inanın ki bir yazıya başlarken hiç bir şey düşünmeden başlıyorum.Plansız,programsız başlıyorum beni nereye götürürse peşinden gidiyorum.Böyle yazmanın elbette ki eksileri oluyor.Yazmam gereken ana konudan bambaşka bir yolda buluyorum kendimi.
    Öykü projelerim var ve başlayamamanın sıkıntısını yaşıyorum.Şiire kayıyorum nedenini bilmediğim bir şekilde...Amacım kısa öyküler yazmak aslında...
    Görüşmek üzere sevgiyle kalın...



    YanıtlaSil
  4. Selamlar Pinar hanim. Ben bildiklerimi, ogrendiklerimi yazarim, tartisir, konusur, paylasiriz. Hepimize faydasi olur umarim.

    YanıtlaSil